Bett

Jag rider med många bett på Magic, jag måste byta bett regelbundet enligt hästtandläkaren. Jag gillar inte hävstångsbett, men i hoppningen rider jag med ett babypelham med rak stång. 

Rider med det i hoppningen och har inte ridit med det så länge.
Min tränare tipsade om det eftersom jag inte fick tillbaka Magic riktigt imellan hinderna. Vill inte sitta och slita i munnen på henne liksom. Så vi fick testa detta (lånade av Emma) och de funkade riktigt bra. 
 
Just nu hemma rider jag med ett tredelat sötmalms tränsbett med lösa ringar med koppar i mitten. Hon funkar riktigt bra på det, gillar det mer än vanliga tredelat då hon funkar bättre på detta. 
Förut red jag även med ett Fullsheek bett i hoppningen, nu använder jag bara det hemma ibland. Upplever att det går lättare att svänga och de "lossnar" mer. Bettets funktion är att det ska vara lättare av svänga, stängerna på sidan av bettet ger ett tryck vid ledande tygeltag och "visar" ungefär då hästen på rätt väg på ett stadigare och tydligare sätt ;) Passar utmärkt till såna hästar som Magic, som är lite stelare i en sida som påverkas när man ska svänga. 
 
Jag har även testat tvådelat, eggbett, novabett o lite andra bett. Men dessa över är de hon går bäst på :)

Kommentarer
Postat av: Elin

Hejhej. Jag är inte så hemma på dedär med bett, så skulle du kunna beskriva om vad det är för skillnar på sötmalm/koppar och vanligt tredelat? x( (hehehe)

Svar: Ska försöka :) /A
championjumpers.blogg.se

2012-08-09 @ 13:15:52
URL: http://fjordingryttarna.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0