Fint med en viss utrustning

Det jag stör mig enormt på är folk som sätter på TEX martingal bara för att det ser proffsigt eller fint ut. Martingal är en hjälptygel, lika som graman, snodd osv. 
 
Det ska inte vara där för att det ser snyggare ut utan för att hjälpa. När jag var liten tyckte jag pessoabett såg proffsigt ut, älskade att rida det på tränsen när jag ritade. Älskade det, det såg jätteproffsigt och coolt ut. Sen när jag blev äldre kom jag på att det kanske inte såg så proffsigt ut ändå ;)
 
Nu kom vi in på bett, sätt inte på ett pelham tex bara för att det ser proffsigt ut. Stör mig också på folk som har ALLDEDES för mycket utrustning på hästen, framförallt i hoppningen. Liksom hur roligt är det för hästen att springa runt med flera ONÖDIGA kilon + ryttaren bara för att man tycker det ser snyggt ut. 
 

Kommentarer
Postat av: Elin

Jag såg exakt samma sak när jag var och red
Hästen söker sig neråt hur man än rider.
Hästen har martingall, den behöver inte det, hon har gelépadd plus fårskinnspadd.
Jag frågade varför och fick till svar:
- Joo.... Martingallen är för att hon stegrade när vi fick henne, och paddarna är bara **** påhitt.

Usch va sur man blir när hästen har martingall, schabrak, två paddar, en sadel.

2012-08-21 @ 15:31:10
URL: http://dalipower.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0