Hur Magic är att rida

Magic är en mycket speciell häst. Hon är jättepigg och stark men VÄRLDENS SNÄLLASTE. Amanda min lillasyster på 7 år red henne idag i skritt, trav och galopp! Visserligen går det fort, men hon skulle aldrig sticka /skena iväg, nej aldrig. 
 
Dock besitter hon en enorm hoppkapacitet och hon hoppar så lätt! Hon hoppar mjukt och lätt somsagt, vissa tar alla hinder som en utmaning, men hon bara klipper hinder efter hinder. 
 
Hon är inget fan av att jobba direkt och försöker springa undan. Hon biter sig fast i bettet och "tar" det ur handen. Det har vi jobbat med under 2 år nu. Och äntligen har det gett resultat. 
 
Men vad fick mig att fastna för henne? Men när jag satt upp på henne, DIREKT då, klick sa det, sen sa jag "jag vill ha henne".  Jag hann inte ens trava eller galoppera innan jag hade bestämt mig. Jag SKULLE ha denna hästen. Det kändes så rätt allting, hoppen och ja allting. Hon var så mjuk i hoppen. 
 
Undra vad jag tänkte när man köpte en häst som kunde inte gå i form och bara sprang ifrån arbetet. Men det har vi jobbat UTAN hjälptyglar (bara martingal), har använt graman EN gång under dessa 2 år. Resten har vi fixat själva.
 
 
Och när jag satte igång henne för 3 veckor sen så hade jag inte martingal på alla ridpass. Jag jobbade igenom henne varje dag och det också har gett resultat. Vänstervarvet var en katastrof men de känns super i det varvet nu med, vänstersidan har även påverkat oss på tävlingsbanan och de kommer alltid vara svårare att få loss henne i vänster men nu har vi kommit en bit på vägen åtminstone.
 
Hon är så personlig på något sätt och jag älskar henne mest av allt. Det känns som hon förstår när jag är ledsen eller glad. Hon känner av otroligt mycket när jag är nervös eller rädd på ryggen också. Det går inte att visa nervositet när man sitter på Magic på en tävling. 
 
Underbara Black Magic Woman, svart magisk kvinna. <3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0