Variation

Jag rider ju inte ut sådär 33 gånger i veckan. Men det är för att vi har en bana också, har man bara en paddock kan man inte sitta där 6 dagar i veckan och trimma. Det funkar inte. Banan ser jag som att "rida ut", inte rida ut på det sättet. Men på banan kan man konditionsträna, sträcka ut hästarna i galopp och annat. Det är mycket bättre träning än om jag rider ut och konditionsträning. 
 
Men klart jag rider ut också, på vintern gör jag det väldigt ofta. Nu på hösten blir det mindre eftersom det är så blött i skogarna, för här i Värmland är det skogar åt både höger och vänster håll haha.. Iallafall hos oss så då kan man ju inte rida ut lika ofta när det är så blött. Eftersom banan är rätt så torr då väljer jag hellre att rida där. 
 
Men jag är väldigt noga med variera hästarnas träning, aldrig jag sitter 5-6 dagar i veckan och rider i en paddock. Tillslut tappar hästarna lusten att arbeta.
 
Magic är ju alltid glad och har bjudning av sig själv och svår att tappa lusten, men för henne är det också viktigt.  För när hon tappar lite lusten börjar hon tjaffsa och greja. Jag lägger upp mitt schema med så lite paddock som möjligt, minst en dag där jag rider dressyr, trimmar igenom henne. En dag för hoppning och en dag för bommar eller liknande. Kan bli mer om det är för blött på banan, inte mer än 4 dagar MAX rider jag i en paddock. Resten av dagarna som blir kvar rider jag antingen på banan och få henne tycka det är superkul eller så rider jag ut. 
 
Det är viktigt med variation för hästen, annars tappar den somsagt lusten att arbeta och jag tror ryttaren gör det också. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0